Z pewnością każdemu z nas znana jest sytuacja, kiedy na samą myśl że mogło by się wydarzyć coś „strasznego” nasze ciało reaguje sztywnieniem mięśni lub przyśpieszeniem rytmu serca.

Jest to możliwe dlatego że nasz mózg odbiera sytuacje wyobrażone zupełnie tak samo jak rzeczywiste i wysyła sygnały do ciała, ograniczające się przeważnie do biologicznych odruchów „walcz lub uciekaj”.

W atmosferze pośpiechu, którą narzuca nam szybko zmieniający się świat często brakuje nam czasu na odpoczynek. Zatrzymane w ciele napięcia, których nie zawsze jesteśmy świadomi, sztywne plecy, zaciśnięte szczęki blokują przepływ energii i pozbawiają nas radości istnienia, mogą przyczyniać się do spadku odporności. Wraz z napięciem wzrasta pokusa sięgnięcia po „coś” na rozluźnienie…

Ale jest i dobra wiadomość.  Nasz mózg także zareaguje na pozytywne wyobrażone sytuacje i wyśle do ciała sygnał obniżenia napięcia mięśniowego, co z kolei pozytywnie wpłynie na naszą psychikę.

Dlatego właśnie wyćwiczenie nawyku wchodzenia w stan relaksacji wtedy, kiedy jest to potrzebne pomaga redukować fizyczne objawy stresu takie jak bezsenność, poirytowanie, problemy z koncentracją i pamięcią, wysokie ciśnienie, i wiele innych. Systematyczne stosowanie technik relaksacyjnych przeciwdziała uzależnieniom.

Wiele ćwiczeń możesz wykonać sam w domu. Jednym z nich jest poświęcenie dosłownie 30 sekund na zaobserwowanie sposobu siedzenia. Spróbuj usiąść tak żeby czuć, że twoje ciało oddaje ciężar fotelu lub krzesłu, na którym siedzisz. Proste?
Trening technik relaksacyjnych proponowany przez nasz Ośrodek to metody o naukowo udowodnionej skuteczności takie jak:

  • Ćwiczenia oddechowe, czyli nauka prawidłowego oddychania, szczególnie polecana w okresie jesiennym – minimalizuje ryzyko przeziębień,
  • Trening napinania i rozluźniania mięśni Jacobsona, zwiększający świadomość ciała i sygnałów świadczących o przemęczeniu,
  • Trening autogenny Schultza, który jest techniką autohipnozy i uczy jak oddziaływać na ciało i psychikę poprzez wyobrażenia i myśli, dzięki któremu nie wychodząc z domu możemy przez chwile znaleźć się nad morzem
Techniki relaksacji – po co one są?
Oceń ten wpis